خیابان رهایی

۲۲ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۵آبان

سید بن طاووس به سند معتبر از جمیل بن دراج روایت کرده است که مردى به خدمت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمد و گفت : اى مولاى من سنم بالا رفته است و خویشان من مردند و مونسى ندارم و مى ترسم که مرا نیز مرگ دریابد. حضرت فرمود: که برادران مومن صالح براى انس گرفتن بهترند از اقارب و اگر درازى عمر خود و خویشان و دوستان را خواهى این دعا را بعد از هر نماز بخوان .

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَکَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّکَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ فى شَىْءٍ اَ نَا فاعِلُهُ 

کَتَرَدُّدى فى قَبْضِ رُوحِ عَبْدِىَ الْمُؤْمِنِ یَکْرَهُ الْمَوْتَ وَاَکْرَهُ مَسآئَتَهُ اَللّهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجَّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَالْعافِیَةَ وَالنَّصْرَ 

وَلا تَسُؤْنى فى نَفْسى وَلا فى اَحَدٍ مِنْ اَحِبَّتى


راوى گفت : چون بر این دعا مداومت کردم چندان عمر یافته ام که از زندگانى ملول شده ام و این دعا بسیار معتبر است .


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

براى حفظ قرآن سه شب یا هفت شب جمعه در سحر و اگر نتواند در نصف شب و اگر نتواند در اول شب چهار رکعت نماز بخواند و در رکعت اول بعد از فاتحه سوره (یس ) و در رکعت دوم (حم دخان ) و در رکعت سوم (الم سجده ) و در رکعت چهارم (سوره الملک ) را باید بخواند و بعد از نماز و مناجات و صلوات به روح انبیاء عظام و حضرت رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله آمرزش براى مومنین و مومنات و برادران دینى که پیش از وى بوده اند باید خواست آنگاه این دعا را بخواند.


اللهم ارحمنى بترک المعاصى ابدا ما ابقیتنى و ارحمنى ان اتکلف ما لایعنینى و ارزقنى حسن النظر فیما یرضیک اللهم بدیع السماوات و الارض ذالجلال و الاکرام و العزه التى لا ترام اسئلک یا اللّه یا رحمان بجلالک و نور عرشک ان تنور بکتابک بصرى و ان تطلق به لسانى و ان تفرج به عن قلبى و ان تشرح به صدرى و ان تغسل به بدنى فانه لایعنینى على الحق غیرک و لا یوتیه الا انت و لا حول و لا قوه الا باللّه العلى العظیم .

Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

بر حسب حدیث وارده از حضرت رسول خدا صلى اللّه علیه و آله خواندن این آیه موجب حفظ بنا از زلزله و غیر آن خواهد شد. ان شاء اللّه .

ان اللّه یمسک السموات و الارض ان تزولا و لئن زالتا ان امسکهما من احد من بعده انه کان حلیما غفورا.


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

از حضرت امیرالمومنین علیه السلام در زیارت اهل قبور روایت شده است که فرمودند: به هنگام ورود به قبرستان بگویید:


بسم اللّه الرحمن الرحیم

السلام على اهل لا اله الا اللّه من اهل لا اله الا اللّه یا اهل لا اله الا اللّه بحق لا اله الا اللّه کیف وجدتم قول لا اله الا اللّه من لا اله الا اللّه یا لا اله الا اللّه بحق لا اله الا اللّه اغفر لمن قال لا اله الا اللّه وحشرنا فى زمره من قال لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه على ولى اللّه .


و آن جناب فرمودند: شنیدم از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله که فرمود هر که این دعا را بخواند حق تعالى ثواب پنجاه سال عبادت به او عطا فرماید و گناهان پنجاه سال او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

(بحار الانوار جلد 102).

Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

 ابن بابویه از ابوحمزه روایت کرده است که از امام جعفر صادق علیه السلام پرسیدم که چگونه صلوات فرستم بر (محمد و آل محمد)؟ فرمود: که مى گویید

صلوات اللّه و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه على محمد و ال محمد و السلام علیه و علیهم و رحمه اللّه و برکاته .

عرض کردم چه خواهد بود ثواب آن ؟ فرمودند: به خدا قسم از گناهان بیرون مى آید، مانند روزى که از مادر متولد شده است .


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

از ابى درداء از رسول خدا صلى اللّه علیه و آله براى خدا هشت اسم است که در ساق عرش و قلب خورشید و در بهشت و درخت طوبى نوشته شده ، هر کس ‍ قبل از دعا بگوید مستجاب شود.

یا دائم ، یا حى ، یا وتر، یا فرد، یا احد، یا قوى ، یا قدیم یا قادر.


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

1 - سوره الرحمن را تا فباى آلاء ربکما تکذبان هر روز بعد از نماز صبح بخواند.
2 - مرحوم شیخ بهائى در کتاب تهذیب فرموده است به جهت زیادتى حافظه این دعا را بخواند.

اللهم ارزقنى فهم النبیین و حفظ المرسلین و الهام الملائکه المقربین آمین یا رب العالمین .

3 - بعد از هر نماز این دعا را بخواند مجرب است .

سُبْحانَ مَنْ لایَعْتَدى عَلى اَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحانَ مَنْ لا یَاْخُذُ اَهْلَ الاَْرْضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اجْعَلْ لى فى قَلْبى 

نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً اِنَّکَ عَلى کُلِّشَى ءٍ قَدیرٌ


4 - جهت قوت حافظه هر روز ده مرتبه بگوید:

ففهمناها سلیمان و کلا آتینا فهما و علما و سخرنا مع داود الجبال یسبحن و الطیر و آله اکرمنى بالفهم و الحفظ و الخیر یا قاضى الحاجات و صل على محمد و آله اجمعین .

5 - هر روز صبح قبل از آن که با کسى سخن بگوید این جمله را بخواند:

یا حى یا قیوم فلا یفوت شى ء علمه و لا یئوده .

6 - هر روز بعد از نماز نافله صبح بگوید:

اللهم لا تنسنى ما آقرء فى یوم هذا فانک قلت سنقرئک فلا تنسى .

7 - هر کس چیزى را فراموش کند دست خود بر پیشانى گذارد و بگوید:

انسانیه الشیطان .

8 - در حدیث سلمان فارسى (رضى اللّه عنه ) آمده است که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرموده است : هر کس آیة الکرسى را با زعفران بر کف دست راست خود بنویسد و آن را با زبان بلیسد و هفت نوبت چنین کند هرگز چیزى را فراموش ننماید.
9 - پنج چیز است که حافظه را زیاد مى کند و بلغم را از بین مى برد:
یک - مسواک زدن ؛ دو - روزه گرفتن ؛ سه - قرائت قرآن نمودن ؛ چهار - عسل خوردن ؛ پنج - کندر جویدن .
10 - قبل از مطالعه این جملات را بخواند:

اللهم اخرجنى من الظلمات الوهم و اکرمنى بنور الفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین .

11 - مردى از شیعیان توسلات و ختم ها انجام داده که حضرت زهرا سلام اللّه علیه را در خواب ببیند و تقاضاى حافظه کند. شبى در عالم خواب حضرت زهرا سلام اللّه علیه را که در پشت پرده اى قرار داشت مشاهده نمود تقاضایش را پرسید. عرض کرد کم حافظه هستم و به شما ملتجى مى باشم . فرمود: از این پس وضو را با آن نیم گرم بگیر، زیرا آب سرد جهت حافظه شما خوب نیست . آن مرد به دستور حضرت عمل نموده حافظه اش قوت گرفت .
12 - کسى که مى خواهد حافظه اش زیاد شود مسواک کند و روزه بگیرد و قرآن بخواند مخصوصا آیة الکرسى را و ناشتا 21 عدد مویز با هسته سرخ بخورد زیرا جهت فهم و حفظ ذهن مفید خواهد بود. نافع خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن و عسل و عدس و کندر مى باشد.
13 - هر روز هفت مثقال مویز ناشتا بخورد و همچنین هر روز با غذا خردل میل نماید.
14 - جهت حافظه شیخ کفعمى فرماید: مویز و سعد کوفى و زعفران را با هم کوبیده و مخلوط کرده ناشتا بخورد.
15 - قرنفل و کندر خوب کوبیده تا نرم شود هر روز قدرى ناشتا بخورد.
16 - از زیاد خوردن سردى بپرهیزد مانند ماست و برنج و امثال آن و خوردن آب زیاد.
17 - شیر حافظه را زیاد مى کند و خوردن شیرینیجات و گوشت و عدس و عسل مخصوصا ناشتا خوردن انار با لیله آن .
18 - مرباى آویشن که با شکر درست شده باشد و همچنین خوردن اسطوخدوس جهت حافظه مفید است .
19 - دائم الوضو بودن و رو به قبله نشستن و به صورت علما نگاه کردن و به عبادت مشغول بودن و اطاعت پدر و مادر نمودن و روزه داشتن و خوردن انگور و گرمى جات به طور عموم و خوردن آب کم و خوردن غذاى کم جهت زیادى حافظه موثر است .
20 - از پیغمبر اکرم صلى اللّه علیه و آله است که پنج چیز حافظه ار قوى گردان :
یک - شیرینى ؛ دو - گوشت نزدیک گردن ؛ سه - عدس ؛ چهار - نان سرد؛ پنج - خواندن آیة الکرسى .


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

حضرت باقر علیه السلام : براى دفع درد سر دست بر سر بمالد و هفت مرتبه بگوید:
اعوذ باللّه الذى سکن له ما فى البر و البحر و ما فى السموات و الارض و هو السمیع العلیم .


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

حضرت زهرا سلام اللّه علیه فرمودند: دعایى که پدرم به من تعلیم نمودند و اى سلمان اگر خواهى در دنیا به مرض تب گرفتار نشوى بر این دعا مواظبت نما.

بسم اللّه الرحمن الرحیم
بِسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَْالنُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ 

الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى کِتابٍ مَسْطُورٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ 

بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْکُورٌ وَصَلَّى اللّهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ


سلمان گوید: این دعا را به زیاده از هزار نفر از اهل مکه و مدینه که تب داشتند تعلیم نمودم و همه آنها نجات یافتند.


Mohammd_m_ rjb
۱۹آبان

محمد بن سلیمان دیلمى گوید پرسیدم از حضرت صادق علیه السلام و عرض کردم : فدایت شوم شیعیان شما گویند ایمان بر دو قسم است مستقر و مستودع . مرا چیزى بیاموز که چون بگویم ایمانم کامل و غیر قابل زوال گردد. فرمودند: بعد از هر نماز واجب این طور بگو:
رَضیتُ بِاللّهِ رَبّا وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وآلِهِ نَبِیّا وَبِالاِسْلامِ دینا وَبِالْقُرآنِ کِتابا وَبِالْکَعْبَةِ قِبْلَةً وَبِعَلِی وَلِیّا وَاِماما وَبِالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ 

وَعَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَمُوسى بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِىِّ بْنِ مُوسى وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ 

بْنِ عَلِی وَالْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ اَئِمَّةً اَللّهُمَّ اِنّى رَضیتُ بِهِمْ اَئِمَّةً فَارْضَنى لَهُمْ اِنَّکَ عَلى کُلِّشَىْءٍ قَدیرٌ

Mohammd_m_ rjb